Anul 2025 este așteptat să aducă finalizarea mai multor proiecte de infrastructură mult dorite de locuitorii din Maramureș. Județul va beneficia de primul drum expres, Baia Mare și Sighet vor avea centuri ocolitoare, iar un pasaj suprateran va fi construit la Clubul Văcarilor. Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scrioșteanu, a vorbit recent despre aceste proiecte.
Recent au început lucrările la pasajul rutier suprateran de la Italsofa, menit să fluidizeze traficul rutier la intrarea și ieșirea din Baia Mare. Acesta va avea o lungime de 780 metri, dintre care 650 metri reprezintă pasajul propriu-zis, cu un termen de finalizare de 12 luni și o valoare estimată de 15,4 milioane euro, fără TVA, finanțat prin PNRR. S-au demarat lucrările de organizare a șantierului, defrișarea vegetației spontane, amenajarea bretelelor de ocolire și pregătirea relocării utilităților.
Scrioșteanu a menționat că Maramureșul are primele obiective strategice de investiție în infrastructură din ultimii 30 de ani, în valoare de aproximativ un miliard de euro. Printre proiectele în desfășurare se numără:
- Drum Expres Satu Mare-Baia Mare: 72,51 km, cu 29 pasaje, 22 poduri, 8 noduri rutiere, 142 podețe, o parcare de scurtă durată, un spațiu de servicii și un centru de întreținere și coordonare a traficului. Au fost finalizate forajele pentru studiul geotehnic și a început procedura de mediu.
- Varianta de ocolire Baia Mare: 36,51 km, proiectul fiind în faza finală de proiectare, urmează avizarea în luna iulie.
- Varianta de ocolire Sighetu Marmației: 5,52 km, legând DN18 și DN19.
Pasajul rutier suprateran de la Clubul Văcarilor, cu o lungime de 429 metri peste DN1C, va fluidiza traficul spre și dinspre Baia Mare. A fost finalizată licitația pentru executarea lucrărilor și anunțat câștigătorul.
Proiectul de descărcare a Drumului Expres Satu Mare-Baia Mare include reabilitarea și lărgirea la patru benzi a străzii Europa până în zona Italsofa și continuarea pe strada Dumbravei până la intersecția cu DN 18B, fiind avizat pentru siguranța rutieră și în curs de audit.
Referitor la Podul peste Tisa, proiectul prevede construirea a două poduri paralele, fiecare pentru câte un sens de mers, și a unui Punct de Trecere a Frontierei. Lucrările au început de curând pe malul ucrainean, implicând realizarea digurilor de apărare, forarea și betonarea piloților, radierele și elevațiile, terasamentele și umpluturile. Se finalizează stratul de formă și s-au finalizat diverse etape ale construcției clădirilor administrative și halelor de control.
Podul peste Tisa va avea 1,2 km de drum nou, două poduri paralele de 268 metri fiecare, două benzi pe sens, trotuare, cinci poduri de desecare, o intersecție tip girație și un punct de frontieră. Punctul de Trecere a Frontierei va dispune de șase benzi pe sens, clădiri administrative pentru poliția de frontieră și vamă și patru hale de control, conform standardelor Schengen.